NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
254 - (1273) حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة. قال:
حدثنا علي بن
مسهر عن ابن
جريج، عن أبي
الزبير، عن
جابر. قال:
طاف
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم بالبيت،
في حجة
الوداع، على
راحلته. يستلم
الحجر بمحجنه.
لأن يراه
الناس، وليشرف،
وليسألوه. فإن
الناس غشوة.
[ش
(غشوة)
أي ازدحموا
عليه وكثروا].
{254}
Bize Ebû Bekir b. Ebî
Şeybe rivayet etti. (Dediki): Bize Alîyyu'bnü Müshir, İbni Cüreyc'den, o da
Ebû'z-Zübeyr'den, o da Câbir'den naklen rivayet etti. Câbir (Radiyallahu anh)
şöyle demiş :
«Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem), Veda Haccında Beyt-i şerifi hayvanı üzerinde tavaf etti.
Halk kendisini görsünler de suâl sorsunlar diye yüksek yerde bulunmak için
Hacer-i Esved'i bastonuyla istilâm etti. Çünkü halk .etrâfına üşüşmüşlerdi.»
255 - (1273) وحدثنا
علي بن خشرم.
أخبرنا عيسى
بن يونس عن ابن
جريج. ح
وحدثنا عبد بن
حميد. أخبرنا
محمد (يعني
ابن بكر)
قال: أخبرنا
ابن جريج.
أخبرني أبو
الزبير ؛ أنه
سمع جابر بن
عبدالله يقول:
طاف
النبي صلى
الله عليه
وسلم في حجة
الوداع على
راحلته،
بالبيت،
وبالصفا
والمروة.
ليراه الناس،
وليشرف
وليسألوه. فإن
الناس غشوه.
ولم يذكر ابن
خشرم:
وليسألوه. فقط.
{255}
Bize Aliyyü'bnü Haşrem rivayet
etti. (Dediki): Bize îsâ b. Yûnus, İbni Cüreyc'den naklen haber verdi. H.
Bize Abd b. Humeyd de
rivayet etti. (Dediki): Bize Muhammed yâni İbni Bekir haber verdi (Dediki):
Bize İbni Cüreyc haber verdi. (Dediki): Bana Ebu Zübeyr haber verdi. Kendisi
Câbir b. Abdillah'ı şunu söylerken işitmiş ;
«Nebi (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) Veda Haccında Beyt-i şerifi ve Safa ile Merve arasını, halk kendini
görsünler de suâl sorsunlar diye yüksekte bulunmak için hayvanı üzerinde tavaf
etti. Çünkü halk etrafına üşüşmüşlerdi.»
İbni Haşrem yalnız: «Ona
sorsunlar diye...» ifâdesini zikretmedi.
İzah:
Bu hadîs, Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in hayvan üzerinde tavaf etmesinin sebebini beyân
etmektedir.
Bâzıları bunu caiz
olduğunu bildirmek için yaptığını söylemişlerdir.
Yukarıda da işaret
ettiğimiz vecihle Ebû Dâvûd'un «Sünen» inde rivayet ettiği bir hadîsde
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in bu tavafında hasta olduğu
bildirilmiştir. Buhâri, bu mânâya işaret olmak üzere hastanın hayvan üzerinde
tavafına bir bahis tahsis etmiştir.
Maamâfih Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in bu sebeplerin hepsinden dolayı hayvan üzerinde
tavaf etmiş olması da ihtimâl dahilindedir.